Шановні відвідувачі! Вітаю Вас на сторінках мого блогу! Бажаю приємного перегляду. Сподіваюсь, що блог буде цікавий усім відвідувачам!

Поради батькам

 Труднощі в роботі класного керівника

Робота з батьками - невід'ємна частина системи роботи класного керівника. Ця робота приносить успіх, якщо вона, будучи систематичної і науково обгрунтованої, органічно входить у загальну педагогічну діяльність класного керівника. 
Всю свою діяльність з батьками класний керівник організує через класний батьківський комітет, а також через вчителів, які працюють в даному класі.
 

Функції батьківського комітету класу в основному ті ж, що і загальношкільного, але тут особлива увага приділяється індивідуальному підходу до батьків учням, вивченню школярів, здійсненню заходів щодо усунення причин неуспішності і недоліків у поведінці, розвитку творчої активності учнів, контактам комітету з усіма вчителями, які працюють в цьому класі. 
Елементами системи роботи з батьками є: вивчення сім'ї, її укладу, мікроклімату, характеру виховної діяльності; встановлення і підтримання єдиних вимог школи і сім'ї у вихованні дітей; послідовне психолого-
педагогічна освіта батьків; систематичне взаємне інформування про хід розвитку школяра; спільне прийняття рішень, сприяють успішному навчанню і вихованню дітей, надання практичної педагогічної допомоги батькам у разі необхідності; сприяння у встановленні зв'язку сім'ї з громадськістю з метою поліпшення виховання дітей, залучення батьків до позакласної навчально-виховної роботи з учнями в школі та поза нею. 
Робота з батьками вимагає від класного керівника вміння встановлювати довірчі та ділові відносини з ними, педагогічного такту, витримки, послідовного і невідступного уваги. 
Одним з основних його принципів у роботі з батьками є опора на позитивне в особистих якостях батьків та сімейному вихованні. 
Головне в роботі класного керівника з батьками полягає в тому, щоб забезпечити єдність вимог до виховання учнів з боку сім'ї і школи, створити нормальні умови для їх домашнього навчання і направляти виховну діяльність сім'ї. Зміст і основні форми роботи школи з родиною розкриті в спеціальному розділі на цю тему. Тому тут ми обмежимося 
освітленням лише деяких питань діяльності класних керівників з підтримання зв'язків з батьками учнів. 
Батьки, йдеться у методичному листі «Про роботу класного керівника», - своєрідний, постійно діючий і організовується на громадських засадах колектив. Як і кожен колектив, він повинен мати свою організацію, органи управління, уповноважених, розподіл обов'язків. Класний керівник у всій роботі спирається на цей колектив, раніше на його вищий 
орган - батьківські збори. Батьківські збори обирають своєю робочий орган - батьківський комітет. 
У школи і радянської сім'ї єдина виховна мета - всебічний розвиток дітей. У них загальні підходи до виховання, багато в чому загальні методи і засоби педагогічного впливу, загальні уявлення про результати виховання. 
Сімейна педагогіка має ряд переваг перед виховною діяльністю класного керівника: батьківська любов, інтимність відносин, можливість ширше застосовувати єдність морального і матеріального стимулювання, а також використовувати у виховних цілях спільне дозвілля та ін Батьки мають можливість дієво впливати на самовиховання школярів. Класний керівник знайомить батьків зі шляхами більш повного використання цих переваг сімейного виховання. 
Класний керівник зацікавлений у підвищенні педагогічної культури батьків. З цією метою він сприяє успішній роботі педагогічного лекторію або народного університету педагогічних знань, організовує 
зустрічі батьків з учителями, що викладає в його класі, юристами, пропагує літературу про виховання, проводить індивідуальні та групові консультації. Освітній рівень сучасних батьків дозволяє не обмежуватися загальними рекомендаціями щодо виховання дітей, як і елементарними прикладами з практики сімейного виховання, а розкривати перед батьками закономірності педагогічного процесу, знайомити їх з досягненнями психології навчання та виховання, давати глибокі санітарно-гігієнічні, фізіологічні та інші знання, необхідні для повноцінного виховання дітей у сім'ї. 
Неоціненне значення мають особисті контакти класного керівника з батьками. Їх результативність залежить насамперед від взаємного бажання співпрацювати, взаємної довіри, шанобливості і взаємної вимогливості
. 
Стиль їхнього відносин, як правило, визначає класний керівник. 
Запрошення (а не виклик) батьків до школи і відвідування їх вдома здійснюються за попередньою домовленістю. Класний керівник інформує батьків про успіхи учня, акцентуючи їх увагу на позитивному, говорить про труднощі та невдачі школяра, намагаючись з'ясувати причини і мотиви ослаблення у навчанні, спільно визначають методи педагогічної допомоги. Зустрічі з батьками педагог використовує для вивчення сім'ї. 
Класний керівник акцентує увагу батьків на їх специфічних завданнях і методах виховання. Так, в ідейно-політичному вихованні батьки впливають на свідомість дітей через правильні оцінки подій суспільного життя і свій спосіб життя. У розумовому вихованні батьки повинні не повторювати роботу вчителя, а створювати необхідні умови для виконання домашніх завдань, привчати їх до розумного режиму, попереджати невдачі, заохочувати працьовитість і наполегливість у навчанні, формувати ціннісне ставлення до творчого мислення. Через спільну працю виховувати у дітей звичку до праці, бережливість і ощадливість. 
Моральність дитини формується передусім характером сімейних відносин. Є свої особливості і в правовому, статевому, естетичному і фізичному вихованні. 
Велике місце в роботі класного керівника з сім'єю займає систематичне інформування батьків про успішність, поведінку та суспільно корисній праці учнів. З цією метою один раз на семестр проводяться батьківські збори, на яких детально аналізується стан успішності і дисципліни школярів і намічаються заходи щодо поліпшення роботи сім'ї в цьому напрямку. У необхідних випадках, коли потрібне термінове втручання сім'ї у вирішення тієї чи іншої виховної завдання, класний керівник відвідує батьків вдома або запрошує їх до школи, і вони спільно домовляються про те, які заходи потрібно приймати для поліпшення навчання або поведінки учнів. Наприклад, учень перестав вдома готувати уроки, увійшов у контакт з нездоровою компанією. У цьому випадку класний керівник радить батькам посилити контроль за його домашньою роботою, а також за поведінкою поза школою. В інших випадках виявляється, що школяр виявляє підвищену нервозність і нерідко приходить до школи з поганим настроєм. Класному керівникові потрібно відвідати такого учня будинку, ознайомитися з умовами його життя і роботи в сім'ї і домовитись з батьками про необхідність створення для нього більш спокійної обстановки, а може бути, і відповідного лікування. 
Обов'язок класних керівників - здійснювати
педагогічна освіта батьків, особливо з урахуванням специфічного підходу до учнів різних вікових груп. Так, необхідно ознайомити батьків з віковими особливостями виховання і розвитку тих учнів, з якими працює класний керівник, і дати практичні поради про те, яке відбиток повинні знаходити ці особливості в процесі сімейного виховання. Бесіди, лекції і доповіді для батьків зазвичай охоплюють такі питання: 
- Особливості сімейного виховання молодших школярів (підлітків або старших школярів); 
- Взаємини батьків і дітей та їх вплив на 
сімейне виховання; як допомагати дітям вчитися; 
- Санітарно-гігієнічний режим школяра в сім'ї; 
- Акселерація та її вплив на виховання учнів; 
- Організація дозвілля дітей у сім'ї і т.д. 
Класний керівник піклуватися про притягнення батьків до участі в роботі шкільного лекторію, до відвідування занять у народному університеті педагогічних знань, пропагує педагогічну літературу по сімейному вихованню 
Роблячи вплив на виховну діяльність родини, класний керівник в той же час спирається на батьків при проведенні виховної роботи з учнями. За його ініціативи батьки нерідко беруть шефство над «важкими» школярами, на яких не робить належного впливу сім'я. Батьки - фахівці різних галузей знань і професій - проводять з учнями бесіди на медичні, патріотичні та виробничі теми, беруть участь в організації екскурсій, літературно-мистецьких вечорів і т.д. Деякі батьки ведуть гурткові заняття з ручної праці, авіамоделювання, технічної творчості. 
Активними формами взаємодії педагогів і батьків можуть бути конференції з обміну досвідом, вечори запитань
і відповідей, диспути, зустрічі з вчителями, адміністрацією, спеціалістами / медиками, психологами, юристами та ін / 
Класний керівник залучає батьків до управління роботою школи і до організації діяльності класів, що передбачає: 
а) обговорення і вирішення батьками проблем виховання дітей, життя школи; 
б) участь батьків у організації виховної роботи, допомога в підготовці свят, різних справ, в організації екскурсій, виходів у театри, музеї, допомогу в оформленні, ремонті кабінету, в профорієнтації; у веденні гуртків; 
в) створення органів самоврядування, організація їх діяльності в школі та класах (батьківські збори, конференції, батьківський комітет, поради справ, проблемні групи). 
Особливе завдання класного керівника - допомога батькам в економічному вихованні дітей. Дослідження показали, що підлітки і навіть старшокласники, як правило, не беруть участь у розподілі сімейного бюджету. Одні батьки вважають 
гроші злом, з яким діти повинні зіткнутися як можна пізніше. Інші, навпаки, безвідмовно постачають дітей грошима, «преміюють» їх грошима за навчання і послуги. Треті видають гроші для накопичення, беруть у дітей в борг, а потім віддають з відсотками і т.д. 
Разом з тим батьків цікавлять питання: що думають самі діти про гроші? Що необхідно дітям знати і вміти, щоб заробляти гроші? Чи слід дітям надати вільний доступ до грошей? Як навчити їх жити не заради грошей, але ставиться до них бережливо? І т.д. 
Ніщо так не сприяє зближенню школи з родиною,
як запрошення батьків для бесід з учнями, для керівництва гуртками та секціями. При цьому зростає авторитет батьків, також помітно підвищується інтерес їх дітей вченні школі. 
Істотним елементом керівництва школою є координація діяльності класних керівників з підтримки і зміцнення зв'язків з родиною, а також організація цієї роботи в загальношкільному масштабі. Однак оскільки ці питання отримали висвітлення в розділі про спільну роботу школи, сім'ї та громадськості, розглядати їх тут детально немає необхідності. Слід лише підкреслити, що питання поліпшення сімейного виховання необхідно обговорювати на педрадах, у методичних об'єднаннях (секціях) класних керівників, а також допомагати в роботі батьківським комітетам
. 

Персональна відповідальність всіх керівних осіб школи, вчителів, класних керівників, вихователів груп продовженого дня за успішне виконання своїх посадових функцій. 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар