Труднощі в роботі класного керівника
Робота з батьками - невід'ємна частина системи роботи класного
керівника. Ця робота приносить успіх, якщо вона, будучи систематичної і науково
обгрунтованої, органічно входить у загальну педагогічну діяльність класного
керівника.
Всю свою діяльність з батьками класний керівник організує через класний
батьківський комітет, а також через вчителів, які працюють в даному класі.
Функції батьківського комітету класу в основному ті ж, що і
загальношкільного, але тут особлива увага приділяється індивідуальному підходу до батьків учням, вивченню
школярів, здійсненню заходів щодо усунення причин неуспішності і недоліків у
поведінці, розвитку творчої активності учнів, контактам комітету з усіма
вчителями, які працюють в цьому класі.
Елементами системи роботи з батьками є: вивчення сім'ї, її укладу,
мікроклімату, характеру виховної діяльності; встановлення і підтримання єдиних
вимог школи і сім'ї у вихованні дітей; послідовне психолого-педагогічна освіта батьків; систематичне взаємне інформування про хід розвитку школяра;
спільне прийняття рішень, сприяють успішному навчанню і вихованню дітей,
надання практичної педагогічної допомоги батькам у разі необхідності; сприяння
у встановленні зв'язку сім'ї з громадськістю з метою поліпшення виховання
дітей, залучення батьків до позакласної навчально-виховної роботи з учнями в
школі та поза нею.
Робота з батьками вимагає від класного керівника вміння встановлювати довірчі
та ділові відносини з ними, педагогічного такту, витримки, послідовного і
невідступного уваги.
Одним з основних його принципів у роботі з батьками є опора на позитивне в
особистих якостях батьків та сімейному вихованні.
Головне в роботі класного керівника з батьками полягає в тому, щоб забезпечити
єдність вимог до виховання учнів з боку сім'ї і школи, створити нормальні умови
для їх домашнього навчання і направляти виховну діяльність сім'ї. Зміст і
основні форми роботи школи з родиною розкриті в спеціальному розділі на цю
тему. Тому тут ми обмежимося освітленням лише деяких питань діяльності класних керівників з
підтримання зв'язків з батьками учнів.
Батьки, йдеться у методичному листі «Про роботу класного керівника», -
своєрідний, постійно діючий і організовується на громадських засадах колектив.
Як і кожен колектив, він повинен мати свою організацію, органи управління,
уповноважених, розподіл обов'язків. Класний керівник у всій роботі спирається
на цей колектив, раніше на його вищий орган - батьківські збори. Батьківські збори обирають своєю робочий
орган - батьківський комітет.
У школи і радянської сім'ї єдина виховна мета - всебічний розвиток дітей. У них
загальні підходи до виховання, багато в чому загальні методи і засоби
педагогічного впливу, загальні уявлення про результати виховання.
Сімейна педагогіка має
ряд переваг перед виховною діяльністю класного керівника: батьківська любов, інтимність відносин, можливість ширше застосовувати єдність
морального і матеріального стимулювання, а також використовувати у виховних
цілях спільне дозвілля та ін Батьки мають можливість дієво впливати на
самовиховання школярів. Класний керівник знайомить батьків зі шляхами більш
повного використання цих переваг сімейного виховання.
Класний керівник зацікавлений у підвищенні педагогічної культури батьків. З
цією метою він сприяє успішній роботі педагогічного лекторію або народного
університету педагогічних знань, організовує зустрічі батьків з учителями, що викладає в його класі, юристами,
пропагує літературу про виховання, проводить індивідуальні та групові
консультації. Освітній рівень сучасних батьків дозволяє не обмежуватися
загальними рекомендаціями щодо виховання дітей, як і елементарними прикладами з
практики сімейного виховання, а розкривати перед батьками закономірності педагогічного
процесу, знайомити їх з досягненнями психології навчання та виховання, давати
глибокі санітарно-гігієнічні, фізіологічні та інші знання, необхідні для повноцінного виховання дітей у
сім'ї.
Неоціненне значення мають особисті контакти класного керівника з батьками. Їх
результативність залежить насамперед від взаємного бажання співпрацювати,
взаємної довіри, шанобливості і взаємної вимогливості. Стиль їхнього відносин, як правило, визначає класний керівник.
Запрошення (а не виклик)
батьків до школи і відвідування їх вдома здійснюються за попередньою
домовленістю. Класний керівник інформує батьків про успіхи учня, акцентуючи їх
увагу на позитивному, говорить про труднощі та невдачі школяра, намагаючись
з'ясувати причини і мотиви ослаблення у навчанні, спільно визначають методи
педагогічної допомоги. Зустрічі з батьками педагог використовує для вивчення сім'ї.
Класний керівник акцентує увагу батьків на їх специфічних завданнях і методах
виховання. Так, в ідейно-політичному вихованні батьки впливають на свідомість
дітей через правильні оцінки подій суспільного життя і свій спосіб життя. У
розумовому вихованні батьки повинні не повторювати роботу вчителя, а створювати
необхідні умови для виконання домашніх завдань, привчати їх до розумного
режиму, попереджати невдачі, заохочувати працьовитість і наполегливість у
навчанні, формувати ціннісне ставлення до творчого мислення. Через спільну
працю виховувати у дітей звичку до праці, бережливість і ощадливість. Моральність дитини формується передусім характером сімейних відносин. Є свої особливості і в правовому, статевому,
естетичному і фізичному вихованні.
Велике місце в роботі класного керівника з сім'єю займає систематичне
інформування батьків про успішність, поведінку та суспільно корисній праці
учнів. З цією метою один раз на семестр проводяться батьківські збори, на яких
детально аналізується стан успішності і дисципліни школярів і намічаються
заходи щодо поліпшення роботи сім'ї в цьому напрямку. У необхідних випадках,
коли потрібне термінове втручання сім'ї у вирішення тієї чи іншої виховної
завдання, класний керівник відвідує батьків вдома або запрошує їх до школи, і
вони спільно домовляються про те, які заходи потрібно приймати для поліпшення
навчання або поведінки учнів. Наприклад, учень перестав вдома готувати уроки,
увійшов у контакт з нездоровою компанією. У цьому випадку класний керівник
радить батькам посилити контроль за його домашньою роботою, а також за
поведінкою поза школою. В інших випадках виявляється, що школяр виявляє
підвищену нервозність і нерідко приходить до школи з поганим настроєм. Класному
керівникові потрібно відвідати такого учня будинку, ознайомитися з умовами його
життя і роботи в сім'ї і домовитись з батьками про необхідність створення для
нього більш спокійної обстановки, а може бути, і відповідного лікування.
Обов'язок класних керівників - здійснювати педагогічна освіта батьків, особливо з урахуванням специфічного підходу до учнів
різних вікових груп. Так, необхідно ознайомити батьків з віковими особливостями
виховання і розвитку тих учнів, з якими працює класний керівник, і дати практичні
поради про те, яке відбиток повинні знаходити ці особливості в процесі
сімейного виховання. Бесіди, лекції і доповіді
для батьків зазвичай охоплюють такі питання:
- Особливості сімейного виховання молодших школярів (підлітків або старших
школярів);
- Взаємини батьків і дітей та їх вплив на сімейне виховання; як
допомагати дітям вчитися;
- Санітарно-гігієнічний режим школяра в сім'ї;
- Акселерація та її вплив на виховання учнів;
- Організація дозвілля дітей у сім'ї і т.д.
Класний керівник піклуватися про притягнення батьків до участі в роботі
шкільного лекторію, до відвідування занять у народному університеті
педагогічних знань, пропагує педагогічну літературу по сімейному вихованню
Роблячи вплив на виховну діяльність родини, класний керівник в той же час
спирається на батьків при проведенні виховної роботи з учнями. За його
ініціативи батьки нерідко беруть шефство над «важкими» школярами, на яких не
робить належного впливу сім'я. Батьки - фахівці різних галузей знань і професій
- проводять з учнями бесіди на медичні, патріотичні та виробничі теми, беруть
участь в організації екскурсій, літературно-мистецьких вечорів і т.д. Деякі
батьки ведуть гурткові заняття з ручної праці, авіамоделювання, технічної
творчості.
Активними формами взаємодії педагогів і батьків можуть бути конференції з
обміну досвідом, вечори запитань і відповідей, диспути, зустрічі з вчителями, адміністрацією, спеціалістами / медиками, психологами, юристами та ін /
Класний керівник залучає батьків до управління роботою школи і до
організації діяльності класів, що передбачає:
а) обговорення і вирішення батьками проблем виховання дітей, життя школи;
б) участь батьків у організації виховної роботи, допомога в підготовці свят,
різних справ, в організації екскурсій, виходів у театри, музеї, допомогу в
оформленні, ремонті кабінету, в профорієнтації; у веденні гуртків;
в) створення органів самоврядування, організація їх діяльності в школі та
класах (батьківські збори, конференції, батьківський комітет, поради справ,
проблемні групи).
Особливе завдання класного керівника - допомога батькам в економічному
вихованні дітей. Дослідження показали, що підлітки і навіть старшокласники, як
правило, не беруть участь у розподілі сімейного бюджету. Одні батьки вважають гроші злом, з яким діти повинні зіткнутися як можна пізніше. Інші,
навпаки, безвідмовно постачають дітей грошима, «преміюють» їх грошима за
навчання і послуги. Треті видають гроші для накопичення, беруть у дітей в борг,
а потім віддають з відсотками і т.д.
Разом з тим батьків цікавлять питання: що думають самі діти про гроші? Що
необхідно дітям знати і вміти, щоб заробляти гроші? Чи слід дітям надати
вільний доступ до грошей? Як навчити їх жити не заради грошей, але ставиться до
них бережливо? І т.д.
Ніщо так не сприяє зближенню школи з родиною, як запрошення батьків для бесід з учнями, для керівництва гуртками та секціями.
При цьому зростає авторитет батьків, також помітно підвищується інтерес їх
дітей вченні школі.
Істотним елементом керівництва школою є координація діяльності класних
керівників з підтримки і зміцнення зв'язків з родиною, а також організація цієї
роботи в загальношкільному масштабі. Однак оскільки ці питання отримали
висвітлення в розділі про спільну роботу школи, сім'ї та громадськості,
розглядати їх тут детально немає необхідності. Слід лише підкреслити, що
питання поліпшення сімейного виховання необхідно обговорювати на педрадах, у
методичних об'єднаннях (секціях) класних керівників, а також допомагати в
роботі батьківським комітетам.
Персональна відповідальність всіх керівних осіб школи, вчителів, класних керівників,
вихователів груп продовженого дня за успішне виконання своїх посадових функцій.
Немає коментарів:
Дописати коментар